Uggs Modetrend

Hoe zijn Uggs een modetrend geworden?

Veel mensen begrijpen nog steeds niet hoe Uggs een modetrend zijn geworden. Het zijn namelijk niet de mooiste schoenen om te zien en de naam bevestigd dit alleen maar. Van oorsprong is de naam afgeleid van Ugly, wat lelijk betekend. Hoe hebben deze laarzen dan toch de wereld kunnen veroveren?

Uggs en de start van het succes

De eerste verspreiding van Uggs waren nog gebaseerd op de eigenschappen van de laarzen. Zo werden ze door volkeren, meestal in de omgeving van Australië overgenomen, om de extreme kou te weerstaan. Tijdens de oorlog werden ze echter opgemerkt door piloten die ze gingen gebruiken in hun onverwarmde toestellen. Zoals bij veel modetrends komen ze vaak het eerst voor in een bepaalde scene en worden ze later overgenomen door anderen. Dit geld hier ook, want de laarzen werden in de watersportwereld veelvuldig gedragen door surfers en zwemmers om hun voeten warm te houden tijdens het wachten.

Uggs een sprong voorwaarts

Het echte succes van de Uggs begon eigenlijk pas in 1978. Brian Smith was overgestoken en had een droom en hiervoor was hij naar Californië in Amerika gereisd. Op zijn zoektocht naar de juiste markt voor zijn product was hij hier uitgekomen. Hij veronderstelde dat de ontspannen en excentrieke levensstijl die er heerst uitermate geschikt zou zijn om de laarzen te promoten. Daarnaast was de surfscene, die de laarzen al hadden omarmt, ruim vertegenwoordigd. Hij opende een eigen winkel en de Uggs werden direct een enorm succes. Zo verkregen ze een bijna symbolische betekenis en stonden voor de ongedwongen levensstijl van de bewoners van Californië.

Uggs veroveren de wereld

Nadat de Uggs Californië in hun greep hadden, begonnen sterren de laarzen op te merken. Veel van hen werden gesignaleerd met de laarzen en de symbolische waarde was verworden tot een stijlicoon en een ware trend. Trendsetters als Paris Hilton begonnen ze te dragen en werden gefilmd en gefotografeerd met de laarzen. Toen Oprah haar liefde voor het product openlijk uitdroeg op televisie was de opmars van de laarzen wereldwijd niet meer te stuiten.